REKLAM

måndag 26 juni 2017

Man kan ha mycket roligt med en vevgrammofon



Det blev en del respons på mitt inlägg om Julia Caesar och min berättelse om min gamla vevgrammofon. Det visar sig att jag inte var så ensam ändå om att ha en gammal vevgrammofon och tycka om den.

Dock var jag ensam i min bekantskapskrets om det i alla fall, så det tycks mig ändå ganska glest mellan uppskattningarna om det gamla som grund för det nya. Men glädjande nog finns det bland mina läsare de som ger respons på vevgrammofonen, både på kommentarsfältet och mejl till mig.

Här kommer en kommentar mejlat till mig:



Hej Percy

Det var inte bara en trevlig anekdot om grammofonen för jag har just en liknande berättelse om det. Vi var några grabbar runtomkring den yngre delen av tonåren som hängde ihop och mesta tiden höll vi till utomhus i skogen. Vi byggde hyddor och gick på upptäcktsfärder och var nyfikna på det mesta som fanns i naturen och hur det fungerade.  

En av killarna hade som du fått en gammal resegrammofon med stenkakor och ett kuvert med stift som förvarades i locket. Perfekt som underhållning i våra hyddor. Jag gillade dess enkelhet att med enbart handkraft veva upp fjädern för att sedan kunna lyssna till gamla låtar från anno dazumal med rätt hög ljudnivå. En del låtar var riktigt roliga och jag funderade på varför aldrig någon av alla dessa skivors låtar inte spelades på radio.  

Drygt ett decennium senare så hade jag en granne som fick flera lådor med stenkakor efter en rik arvtant som lagt näsan i vädret.  Det var hundratals skivor och han var på vippen att köra dem till tippen för det fanns ingen som ville köpa dem och han ville inte ha dem. Vid den tidpunkten hade jag ingen möjlighet att härbärgera saker så jag förslog att han skulle skänka dem till "Skivor från Vetlanda" och de hamnade till slut där. Då kom det till glädje för många människor. Jag tycker det är intressant att lyssna på detta gamla kulturarv som våra förfäder lyssnade och dansade till.  Denna killen har en hel del låtar på youtube.




Här länken till youtubekanalen och namnet är Kurt Boehme




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar